tisdag 2 februari 2010

Aldrig var jag bra nog

Att bli förälder har ställt många saker på sin spets.
För mig blev det verkligen inte som jag trott.
Det är så mycket tuffare än jag någonsin kunde föreställa mig.

Varför sa ingen det?

Klart att jag förstod att det skulle bli mycket jobb.
Och att konflikterna i perioder skulle fresta på.
Men att det skulle bli en sådan mental resa.
Det var jag långt ifrån förberedd på.

Kanske ligger det i min natur.
Kanske finns det i mina gener.
Kanske är det mina samlade erfarenheter.

Psykologer har undrat över min familjs bakgrund.
Depressioner, ångest och självmord.
Hur mycket går egentligen i arv?
Hur mycket är det miljön vi växer upp i?

Jag tror att det är en blandning av arv och miljö.
Utifrån har min miljö sett väldigt bra ut.
Bortsett avsaknaden av den manliga förebilden.

Inifrån var det inte lika bra. För mig.

En syskonrelation full med bråk.
Bråk där jag kastades in i väggar och garderobsdörrar.
Jag var så mycket mindre. Så mycket svagare.

Vi växte och handling övergick till ord.
Jag var för liten, för svag och för dålig helt enkelt.
Ett minne har jag då mitt stora syskon faktiskt skyddade mig.
Det är nog allt, tror jag.
Minnena från alla andra tillfällen är så många fler.

Vart var min mamma då undrar jag nu?
Vad var hon så upptagen med så att hon inte såg?
Var det inte hennes uppgift att hjälpa oss igenom bråken?
Att säga förlåt och bli sams?

Kanske var hon upptagen med sitt eget dåliga samvete.
Att inte räcka till.

För jag räckte minsann aldrig till.
Åt jag för lite skulle jag äta mer.
Åt jag för mycket skulle jag äta mindre.
Klippte jag mig, var jag finare innan.
Jag höll inte ton eller takt när vi sjöng.
Listan kan göras lång.

Aldrig var jag bra nog.

Gissa vad det är jag får kämpa med som förälder?

4 kommentarer:

  1. Vännen, vet inte vad jag ska skriva... Vilken resa du gjort, och gör! Och så starkt av dig att skriva om den.

    Kommer med en gammal klyscha, men den är faktiskt sann, och det är att du är den bästa mamman för dina barn. Och genom att du är medveten om ditt bagage, så tror jag du på sikt kan känna att du väljer rätt vägar de flesta gånger när det måste till ett val.

    Stor stor kram kommer här via nätet.

    SvaraRadera
  2. Tack för dina rader!!
    Det var förstås inte så här alltid, men det är mycket det jag minns och det som har präglat mig och mina känslor för familjen tror jag.

    Jag vet och förstår att hon inte gjort något med avsikt att såra eller göra mig illa, men idag frågar jag mig om det spelar någon roll eftersom det "skadat" mig så...

    Tar emot din kram!

    SvaraRadera
  3. Jag vet att du duger precis som du är. Att du räcker till för dina barn. Att du leder dem rätt. Och du är så oerhört medveten i allt vad som gäller dig och ditt bagage.

    Jobbigt är det förstås ändå att gå igenom hur det var när du var liten. Bristen på att bli sedd, syskonfejderna och ingen rättvisa. Men det är nu du ska få en vuxen bild av hur det var, sätta ord till känslorna som du som barn upplevde.

    Många kramar till modiga du som gör ett så in i helvete bra jobb.
    Linda

    SvaraRadera
  4. Linda,
    jag vet att jag duger för mina barn. Att jag är bra för dem och att jag leder dem rätt. Åtminstone känner jag så just nu.

    Det är nog mest för mig själv jag inte duger. HUr nu det går ihop.

    Och självklart var det inte så här alltid. Men det är ju mycket det är som har präglat mig. Och det är ju det jag bestämt mig för att använda denna blogg till.
    Kramar tillbaka!

    SvaraRadera